Find out what artists listen to while they work:
Studio playlist 2006: #8: Siebe Thissen
http://siebethissen.blogspot.com/
Lijst #8 komt tot ons van kunst/cultuurdenker Siebe Thissen die bepaald geen halve maatregelen heeft genomen: Check it out! |
10 Various Artists – 12 Great Americans (Cold Turk ey/Klacto/Sea Urchin 2006) Geen cd voor de dansvloer of voor in je auto, maar ik vond dat ik m hier moest noemen vanwege het kunsthistorische belang van de release. In de jaren zeventig deed Rotterdam er werkelijk toe als internationaal kunstcentrum. Onder de bezielende leiding van mensen als Adriaan van der Staay en Gosse Oosterhof behoorde Rotterdam met New York en Keulen tot toonaangevende steden van de moderne kunst. Denk bijvoorbeeld aan de internationaal-georiënteerde Venster Gallery, maar ook aan het lokaal/globale Lijnbaancentrum. Daaronder smeulde echter ook de underground. Gerard Bellaart stichtte Cold Turkey Press en gaf in Rotterdam unieke boeken uit van de Beat Generation. In 1972 produceerde hij met steun van de Rotterdamse Kunststichting een LP (oplage: 500), waarop befaamde undergrounddichters voorlazen uit hun werk. In 2006 organiseerde kunstenaar Ben Schot een prachtige overzichtstentoonstelling van Cold Turkey Press in het Historisch Museum van Rotterdam. Ter gelegenheid hiervan bezorgde hij een re-release van die LP, aangevuld met niet eerder uitgebracht materiaal: 12 Great Americans . Je hoort Ray Bremser, Diane de Prima, Ed Sanders, Charles Bukowski, Allen Ginsberg, John Giorno en anderen. Een fantastisch document en bovendien een belangrijk stukje (interlokale) kunstgeschiedenis. Zie ook: http://www.sea-urchin.net |
|
8 Various Artists: Alpha Boys’ School 1910-2006 (Trojan Records 2006) Ja, dit is een prachtplaat. Een document. Het waren de Zusters van de Liefde die zich aan het begin van de 20 ste eeuw ontfermden over de weeskinderen van Kingston, Jamaica. Zo ontstond ook de Alpha Boys School. De zusters dachten dat musiceren goed was voor de opvoeding van de jonge, ouderloze Jamaicanen. Ze kochten een flinke stapel instrumenten en maakten muziek tot het centrum van hun pedagogiek. Niet alleen bleek hun methode succesvol, de zusters legden bovendien de basis van een muziekcultuur die zijn weerga in de wereld niet kent. Het kleine eiland leverde in de loop der jaren een maximum aan musici af: jazz, mento, calypso, ska, reggae en dancehall groeiden uit van Caribische genres tot wereldwijd gewaardeerde en gespeelde muziek. Deze plaat, Alpha Boys’ School: Music In Education , heeft alumni van de school verzameld: Don Drummond, Tommy McCook, Vin Gordon, Lester Stirling, Lennie Hibbert, Karl Bryan, Johnny Osbourne, Rico Rodriguez, Cedric Brooks en vele anderen. Als je wil begrijpen waarom Jamaica zoveel musici kent en waarom op het eiland muziekcultuur zo belangrijk is, dan is dit een mooi startpunt. Zonder de caritas van de katholieke kerk hadden we nooit van Lee Perry of King Tubby gehoord. Eerlijk is eerlijk, het zijn op deze cd meestal niet de beste tracks die we van de Alpha Boys kennen, maar het is wel een prachtige plaat voor je verzameling. Mijn favoriete track: Lennie Hibbert’s Pure Soul. http://www.alphaboysschool.com |
7 Various Artists: Jazzonia Little Boy Don’t Get Scared (Douglas Records 2006) Jazzonia zo luidde ooit een prachtig, door jazz begeleid gedicht van Langston Hughes (1902-1967) de grote man van de Harlem Renaissance. Poëzie en jazz vormden lange tijd een inspirerend bondgenootschap en gaven vanaf de jaren dertig vorm aan vocalese een zangstijl waarbij de woorden een geïmproviseerde solo volgen of zelf een geïmproviseerde solo vormen. De namen van multi-talenten als Eddie Jefferson, King Pleasure, Annie Ross, Dave Lambert en Jon Hendricks zijn voorgoed verbonden aan deze episode uit de jazzgeschiedenis. Bill Laswell en Alan Douglas proberen dit fenomeen met hun project Jazzonia nieuw leven in te blazen. Geen retrostuff, maar een actuele interpretatie met deejays, hiphop en vette basslines. Het resultaat is überhippe New Yorkse soul en R&B, waarbij behalve Laswell ook grootmeesters als Bootsy Collins en Grandmaster Melle Mel van de partij zijn. Soms is het zwijmelgehalte net iets te hoog, maar er blijft genoeg over om werkelijk van te genieten. Het is zo’n plaat die je de hele dag op repeat kan zetten. Als je échte soul wil horen en fucked-up bent over de huidige staat van de R&B, dan moet je deze plaat scoren. http://www.answers.com/topic/jazzonia |
6 DJ Spooky: 50.000 Volts of Trojan Records (2 CD’s, Trojan Records 2006) Ook uit New York komt DJ Spooky [That Subliminal Kid]. Geen eigen plaat dit keer, maar zijn interpretatie van Trojan Records het beroemde reggae label. Het begint zo’n beetje mode te worden: laat een artiest of producer los in het archief van een klassiek label en laat hem een verzamelaar maken, een mixtape of een remix album. Zo snorde Madlib vorig jaar door de archieven van Blue Note en zo trekt DJ Spooky nu door de archieven van Trojan. Zo fenomenaal als Madlib zijn oor te luister legde, kunnen de inspanningen van DJ Spooky niet worden genoemd. De tweede cd is een redelijke verzamel-cd, die ik zelf beter zou hebben samengesteld. De eerste cd is echter een beauty, omdat het een mix betreft: bekende en obscure classics, aaneengeregen door Spooky’s eigen geluidjes en samples. Erg goed én een mooie Trojan-introductie. Ik draai de cd al weken in mijn auto en hij verveelt nog steeds niet. Leuk is ook dat deze mixtape soms ouderwets rockt DJ Spooky heeft namelijk ook gekke live-stukjes gebruikt uit de ska-revival jaren van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig (waaronder het door mij al lang vergeten hitje Mirror in the Bathroom van The English Beat). Kortom, prima plaat voor feestjes en voor in je auto. http://djspooky.com/articles/trojan records |
5 Various Artists: Downbeat The Ruler Killer Instrumentals from Studio One (Heartbeat Records 2006) Dit is wél een verrassing al is het maar vanwege de geweldige kwaliteit en tijdloosheid van de Studio One riddims, geproduceerd onder auspiciën van het genie Clement Coxsone Dodd. Meer dan vijftig jaar voerde hij de scepter over de studio’s van Kingston en omstreken. Zijn dood, recentelijk, maakte daaraan pas een einde. De geselecteerde riddims (instrumentals waarover deejays hun teksten toasten) zijn precies dié riddims die het publiek in vervoering brachten, Coxsone Dodd wereldfaam brachten, de sound system in het centrum van de muziekcultuur brachten, reggae en souljazz naar ongekende hoogten stuwden en nieuwe generaties van producers diepgaand beïnvloedden. Ze stammen alle uit de periode 1967-1971 en zijn één voor één de moeite waard: perfecte blazers, lekkere orgelskanks, diepe groovy basslines, en dat alles verpakt in een typisch Jamaicaanse mix van jazz, funk en soul. Je krijgt ze allemaal: Rockfort Rock, Real Rock, Freak Out, Darker Shade Of Black, Return of the Scorcher, Death in the Arena en nog veel meer lekkers. 18 stuks! Eigenlijk ongelooflijk dat we tot 2006 hebben moeten wachten tot er zo’n verzamelaar werd uitgebracht. Gewoon kopen. http://www.heartbeatreggae.com/index.php?…id=6816 |
|
3 The Congos & Friends: Fisherman Style Rhythm & Sound Edit (Blood & Fire Records 2006 ) Laten we wel wezen: Fisherman is een echte anthem, een klassieke roots reggae song over een even klassieke riddim de Fisherman Riddim. De song werd in 1977 door Lee Perry geproduceerd en uitgevoerd door The Congos. Het is een typische Lee Perry track: hij sleept zich voort in dat lome, groovy Perry tempo, terwijl zich achter de song een landschap van geluidjes, echo’s en kleine storingen voltrekt. De vocalen zijn werkelijk geweldig: The Congos behoren tot de beste roots en soulstemmen die Jamaica voortbracht. Het Britse label Blood & Fire vroeg het Berlijnse dubduo Rhythm & Sound (Mark Ernestus & Moritz von Oswald) een nieuwe Fisherman Riddim cd te produceren en te re-editen. Dat resulteerde in Fisherman Style : 15 tracks, waarbij bekende vocalisten de bekende riddim trotseren. Big Youth, Horace Andy, U Roy, Dillinger, Prince Jazzbo en vele anderen rappen een aardig eind weg over die nog altijd onvolprezen riddim door Rhythm & Sound lekker opgepoetst en kraakhelder gemaakt. Uiteraard openen The Congos zelf en keren hun koortjes en refreintjes veelvuldig terug in de andere tracks. Tijdens mijn verhuizing en verbouwing afgelopen zomer had ik de cd in mijn auto en in mijn gettoblaster op de repeat natuurlijk. Kun je nagaan: 15 keer dezelfde riddim en dat opnieuw en opnieuw en opnieuw. Wat verwacht je nog meer van een toffe riddim? http://www.gridface.com/reviews/fisherman_style |
|
|
|
Siebe Thissen 07-12-06 posted by RvdE 08-12-06 |
Medeski, Scofield, Martin & Wood – Out Louder
Jojo Bennet – Musical Pressure
Various Artists: Jazzonia – Little Boy Don’t Get Scared
J Spooky: 50.000 Volts of Trojan Records
Downbeat The Ruler – Killer Instrumentals from Studio One
Various Artists: Made in Brasil
he Congos & Friends:
Fisherman Style Rhythm & Sound Edit
Mohammed Jimmy Mohammed: Takkabel
Faiz Ali Faiz Ensemble vs. Duquende, Poveda & Chicuelo: Qawwali Flamenco
Other Studio Playlists in 2006: