2006: #8: Siebe Thissen

Find out what artists listen to while they work:

Studio playlist 2006: #8: Siebe Thissen

http://siebethissen.blogspot.com/

Lijst #8 komt tot ons van kunst/cultuurdenker Siebe Thissen die bepaald geen halve maatregelen heeft genomen: Check it out!

2006
http://siebethissen.blogspot.com

Natuurlijk, over smaak valt altijd te twisten en waarschijnlijk heb ik ook bijzondere dingen gemist. Maar ik ben geen volger van hypes: ik verzamel platen en cd’s en koop net zo graag oude shit als nieuwe. Daarom heb ik ook geen enorme collectie 2006. Maar 2006 was in ieder geval een jaar waarin tal van nieuwe stromingen doorbraken: congotronics (Congo/Angola), baile funk (Brazilië), dubstep (UK) en balkan beats (Europa/VS), om er slechts enkele te noemen. De oplettende lezer zal constateren dat deze vier domeinen niet voorkomen in mijn lijstje. Graag had ik de Congotronics II (Crammed Discs) hoog op mijn agenda geplaatst, zo niet helemaal bovenaan, maar de CD/DVD verscheen al in 2005 en volgens de spelregels verdient dit briljantje geen plek in een 2006 jaaroverzicht. Eindelijk doorgebroken buiten de favela’s van Brazilië: baile funk is één van de meest verassende en meest spectaculaire bijdragen aan de dansvloer en hippe huiskamer. Platen en cd’s kan je nauwelijks vinden, waardoor haar undergroundreputatie vooralsnog intact blijft (we zijn vooral afhankelijk van deejaysets op het net, zoals mijn eigen “Favela Funk”). Ook dubstep is hipper dan hip, maar aan mij niet besteed. Ik vind het vooral té Brits, té new wave, té neo-lounge en vooral gemaakt voor/door nerds? – al realiseer ik me dat er weldegelijk prachtige tracks worden gemaakt. Helaas hoorde ik nog geen enkele cd die ik als geheel de moeite waard vond. Ook de balkan beats, op enkele uitzonderingen na, klinken vaak te clubbie, te housie en daarmee te flauw om me te bekoren. Gelukkig kan ik altijd terugvallen op mijn oude liefde: Jamaica. Maar er was meer in 2006. Hieronder volgt een soort top tien, maar neem die opsomming niet al te serieus. Ik wilde deze platen hier onder de aandacht brengen omdat ze meer dan okee zijn (mijn nummer één is trouwens wel een echte nummer één). Het belangrijkste criterium, wilde de cd in aanmerking komen voor dit lijstje, is de constatering dat de gehele plaat de moeite waard is. Steeds vaker blinkt een plaat – als album – uit in vele zwaktes (daarom kopen we liever mp3’tjes en luisteren we liever naar mixtapes), maar onderstaande cd’s maakten als totaliteit een prima indruk. Kopen kan ook: http://www.amazon.co.uk/ of via http://www.nl.bol.com/ .


10 – Various Artists – 12 Great Americans

(Cold Turk ey/Klacto/Sea Urchin 2006)
Geen cd voor de dansvloer of voor in je auto, maar ik vond dat ik ‘m hier moest noemen vanwege het kunsthistorische belang van de release. In de jaren zeventig deed Rotterdam er werkelijk toe als internationaal kunstcentrum. Onder de bezielende leiding van mensen als Adriaan van der Staay en Gosse Oosterhof behoorde Rotterdam met New York en Keulen tot toonaangevende steden van de moderne kunst. Denk bijvoorbeeld aan de internationaal-georiënteerde Venster Gallery, maar ook aan het lokaal/globale Lijnbaancentrum. Daaronder smeulde echter ook de underground. Gerard Bellaart stichtte Cold Turkey Press en gaf in Rotterdam unieke boeken uit van de Beat Generation. In 1972 produceerde hij met steun van de Rotterdamse Kunststichting een LP (oplage: 500), waarop befaamde undergrounddichters voorlazen uit hun werk. In 2006 organiseerde kunstenaar Ben Schot een prachtige overzichtstentoonstelling van Cold Turkey Press in het Historisch Museum van Rotterdam. Ter gelegenheid hiervan bezorgde hij een re-release van die LP, aangevuld met niet eerder uitgebracht materiaal: 12 Great Americans . Je hoort Ray Bremser, Diane de Prima, Ed Sanders, Charles Bukowski, Allen Ginsberg, John Giorno en anderen. Een fantastisch document en bovendien een belangrijk stukje (interlokale) kunstgeschiedenis. Zie ook: http://www.sea-urchin.net

mp3MSMW

9 – Medeski, Scofield, Martin & Wood – Out Louder

(Indirecto Records 2006)
De plaat is net uit en ik koop de Medeski, Martin & Wood cd’s altijd blind. Ik ben er inmiddels aan gewend te veronderstellen een miskoop te hebben gedaan. Dat gevoel overvalt me altijd bij MMW, een orgel-bass-drums-trio, dat alle uithoeken van de muziek bestrijkt. Alles krijgt altijd een plek, heel organisch, nooit onecht of onoprecht, supervet en strak, hard en zacht, groovy en proggish, gecomponeerd en geïmproviseerd… Een allegaartje? Nee! Nooit klinkt de band gekunsteld – het is precies deze klassieke MMW-sound die maakt dat de band klinkt zoals die klinkt, waardoor je nooit vergeet naar een MMW-plaat te luisteren en de band uit duizenden herkent. Bijna alle platen vergen een leergang; ze worden beter naarmate je ze vaker draait; en hoe langer je ze in huis hebt, hoe grootser je het trio gaat vinden. Op Out Louder is er tijdelijk een vierde bandlid toegevoegd: gitarist John Scofield (oa ex-Miles Davis). Jammer, denk je op het eerste oor, want het ontbreken van een gitaar karakteriseert juist de courante MMW-sound. Ook de eerste twee luisterbeurten maakten me nog niet echt enthousiast, maar afgelopen week sprong die vonk weer over. Ook ging het volume in mijn huis hoger en hoger. Nu, enkele dagen later, vind ik ‘m al helemaal tof. De sound is weer echt Brooklyn stylo (Shacklyn Studio): cool, kelderachtig, rauw, “ongeproduceerd” (door Scotty Hard), maar altijd weer die ultra-funky, door orgel en bass voortgedreven grooves. Gewoon kopen die New Yorkse shit! http://www.mmw.net


8 – Various Artists:
Alpha Boys’ School 1910-2006

(Trojan Records 2006)
Ja, dit is een prachtplaat. Een document. Het waren de Zusters van de Liefde die zich aan het begin van de 20 ste eeuw ontfermden over de weeskinderen van Kingston, Jamaica. Zo ontstond ook de Alpha Boys School. mp3VAAlphaBoysSchoolDe zusters dachten dat musiceren goed was voor de opvoeding van de jonge, ouderloze Jamaicanen. Ze kochten een flinke stapel instrumenten en maakten muziek tot het centrum van hun pedagogiek. Niet alleen bleek hun methode succesvol, de zusters legden bovendien de basis van een muziekcultuur die zijn weerga in de wereld niet kent. Het kleine eiland leverde in de loop der jaren een maximum aan musici af: jazz, mento, calypso, ska, reggae en dancehall groeiden uit van Caribische genres tot wereldwijd gewaardeerde en gespeelde muziek. Deze plaat, Alpha Boys’ School: Music In Education , heeft alumni van de school verzameld: Don Drummond, Tommy McCook, Vin Gordon, Lester Stirling, Lennie Hibbert, Karl Bryan, Johnny Osbourne, Rico Rodriguez, Cedric Brooks en vele anderen. Als je wil begrijpen waarom Jamaica zoveel musici kent en waarom op het eiland muziekcultuur zo belangrijk is, dan is dit een mooi startpunt. Zonder de caritas van de katholieke kerk hadden we nooit van Lee Perry of King Tubby gehoord. Eerlijk is eerlijk, het zijn op deze cd meestal niet de beste tracks die we van de Alpha Boys kennen, maar het is wel een prachtige plaat voor je verzameling. Mijn favoriete track: Lennie Hibbert’s “Pure Soul”. http://www.alphaboysschool.com

7 – Various Artists:
Jazzonia – Little Boy Don’t Get Scared

(Douglas Records 2006)
Jazzonia – zo luidde ooit een prachtig, door jazz begeleid gedicht van Langston Hughes (1902-1967) – de grote man van de Harlem Renaissance. Poëzie en jazz vormden lange tijd een inspirerend bondgenootschap en gaven vanaf de jaren dertig vorm aan “vocalese” – een zangstijl waarbij de woorden een geïmproviseerde solo volgen of zelf een geïmproviseerde solo vormen. De namen van multi-talenten als Eddie Jefferson, King Pleasure, Annie Ross, Dave Lambert en Jon Hendricks zijn voorgoed verbonden aan deze episode uit de jazzgeschiedenis. Bill Laswell en Alan Douglas proberen dit fenomeen met hun project Jazzonia nieuw leven in te blazen. Geen retrostuff, maar een actuele interpretatie met deejays, hiphop en vette basslines. Het resultaat is überhippe New Yorkse soul en R&B, waarbij behalve Laswell ook grootmeesters als Bootsy Collins en Grandmaster Melle Mel van de partij zijn. Soms is het zwijmelgehalte net iets te hoog, maar er blijft genoeg over om werkelijk van te genieten. Het is zo’n plaat die je de hele dag op repeat kan zetten. Als je échte soul wil horen en fucked-up bent over de huidige staat van de R&B, dan moet je deze plaat scoren. http://www.answers.com/topic/jazzonia

6 – DJ Spooky: 50.000 Volts of Trojan Records

(2 CD’s, Trojan Records 2006)
Ook uit New York komt DJ Spooky [That Subliminal Kid]. Geen eigen plaat dit keer, maar zijn interpretatie van Trojan Records – het beroemde reggae label. Het begint zo’n beetje mode te worden: laat een artiest of producer los in het archief van een klassiek label en laat hem een verzamelaar maken, een mixtape of een remix album. Zo snorde Madlib vorig jaar door de archieven van Blue Note en zo trekt DJ Spooky nu door de archieven van Trojan. Zo fenomenaal als Madlib zijn oor te luister legde, kunnen de inspanningen van DJ Spooky niet worden genoemd. De tweede cd is een redelijke verzamel-cd, die ik zelf beter zou hebben samengesteld. De eerste cd is echter een beauty, omdat het een mix betreft: bekende en obscure classics, aaneengeregen door Spooky’s eigen geluidjes en samples. Erg goed – én een mooie Trojan-introductie. Ik draai de cd al weken in mijn auto en hij verveelt nog steeds niet. Leuk is ook dat deze mixtape soms ouderwets rockt – DJ Spooky heeft namelijk ook gekke live-stukjes gebruikt uit de ska-revival jaren van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig (waaronder het door mij al lang vergeten hitje “Mirror in the Bathroom” van The English Beat). Kortom, prima plaat voor feestjes en voor in je auto. http://djspooky.com/articles/trojan records

5 – Various Artists:
Downbeat The Ruler – Killer Instrumentals from Studio One

(Heartbeat Records 2006)
Dit is wél een verrassing – al is het maar vanwege de geweldige kwaliteit en tijdloosheid van de Studio One riddims, geproduceerd onder auspiciën van het genie Clement “Coxsone” Dodd. Meer dan vijftig jaar voerde hij de scepter over de studio’s van Kingston en omstreken. Zijn dood, recentelijk, maakte daaraan pas een einde. De geselecteerde riddims (instrumentals waarover deejays hun teksten toasten) zijn precies dié riddims die het publiek in vervoering brachten, Coxsone Dodd wereldfaam brachten, de sound system in het centrum van de muziekcultuur brachten, reggae en souljazz naar ongekende hoogten stuwden en nieuwe generaties van producers diepgaand beïnvloedden. Ze stammen alle uit de periode 1967-1971 en zijn één voor één de moeite waard: perfecte blazers, lekkere orgelskanks, diepe groovy basslines, en dat alles verpakt in een typisch Jamaicaanse mix van jazz, funk en soul. Je krijgt ze allemaal: Rockfort Rock, Real Rock, Freak Out, Darker Shade Of Black, Return of the Scorcher, Death in the Arena en nog veel meer lekkers. 18 stuks! Eigenlijk ongelooflijk dat we tot 2006 hebben moeten wachten tot er zo’n verzamelaar werd uitgebracht. Gewoon kopen. http://www.heartbeatreggae.com/index.php?…id=6816

mp3madeinbrasil
4 – Various Artists: Made in Brasil
(WordSound Records 2006)
Aan deze cd heb ik al een post op mijn audioblog gewijd. Ik heb een zwak voor het New Yorkse label Wordsound, maar verloor geleidelijk mijn aandacht voor dit dub/hiphop underground consortium. Na een optreden van Wordsound’s Spectre en Sensational in Worm kocht ik de laatste release Made in Brasil . Ik verwachtte een aan baile funk of carioca funk verwante sampler, maar kwam bedrogen uit. Nou ja, bedrogen, Made in Brasil is eigenlijk een onverwachte prachtplaat! Het begeleidende boekje waarschuwt je al dat je geen baile funk krijgt: daarvoor moet je bij hippe blogs terecht. Nee, de cd wil een overzicht bieden van al wat leeft in de Braziliaanse underground en waarvoor weinig of geen aandacht bestaat in de media. Omdat de stijlen en intenties zo verschillend en uiteenlopend zijn, houdt Made in Brasil het gemakkelijk een hele cd vol (en dat is de laatste jaren bij de Wordsound cd’s wel eens anders). Er is tropicalisme (maar dan gepersifleerd), Braziliaanse reggae, elektronische samba, Zuid-Amerikaanse grime, enzovoorts. Het mooist vind ik Maga Bo’s “Cabeca Voar” (ft. Tamy) – een combinatie van Latijns tropicalisme, maar voortgestuwd door een magnifieke, onstuitbare roffelende snare drum. Hele aparte plaat. Ik hoop dat Skiz Fernando (de oprichter van Wordsound) ook andere landen en regio’s aan zijn onderzoek onderwerpt. Het zou Wordsound uit zijn impasse halen en werkelijk nieuwe perspectieven openen. http://www.wordsound.com/catalog/WSCD052


3 – The Congos & Friends:
Fisherman Style – Rhythm & Sound Edit

(Blood & Fire Records 2006 )
Laten we wel wezen: “Fisherman” is een echte anthem, een klassieke roots reggae song over een even klassieke riddim – de “Fisherman Riddim”. De song werd in 1977 door Lee Perry geproduceerd en uitgevoerd door The Congos. Het is een typische Lee Perry track: hij sleept zich voort in dat lome, groovy Perry tempo, terwijl zich achter de song een landschap van geluidjes, echo’s en kleine storingen voltrekt. De vocalen zijn werkelijk geweldig: The Congos behoren tot de beste roots en soulstemmen die Jamaica voortbracht. Het Britse label Blood & Fire vroeg het Berlijnse dubduo Rhythm & Sound (Mark Ernestus & Moritz von Oswald) een nieuwe “Fisherman Riddim” cd te produceren en te re-editen. Dat resulteerde in Fisherman Style : 15 tracks, waarbij bekende vocalisten de bekende riddim trotseren. Big Youth, Horace Andy, U Roy, Dillinger, Prince Jazzbo en vele anderen rappen een aardig eind weg over die nog altijd onvolprezen riddim – door Rhythm & Sound lekker opgepoetst en kraakhelder gemaakt. Uiteraard openen The Congos zelf en keren hun koortjes en refreintjes veelvuldig terug in de andere tracks. Tijdens mijn verhuizing en verbouwing afgelopen zomer had ik de cd in mijn auto en in mijn gettoblaster – op de repeat natuurlijk. Kun je nagaan: 15 keer dezelfde riddim en dat opnieuw en opnieuw en opnieuw. Wat verwacht je nog meer van een toffe riddim? http://www.gridface.com/reviews/fisherman_style



2 – Mohammed “Jimmy” Mohammed: Takkabel

(Terp Records 2006)
Dit is waanzinnig: een blinde zanger, begeleid door een gek snaarinstrument en een rammelend drumstel. Maar die stem! En die sound! Straight uit Ethiopië. Wie dacht dat het land sinds de hoogtijdagen 1968-1974 (zie de Ethiopiques Serie) geen flitsende muziek meer maakte komt bedrogen uit. Takkabel (= Take This!) is een hypnotiserende plaat met acht lange tracks die heerlijk voortkabbelen, nee, voortstuwen. mp3mohammedjimmymohammedOntdekt door de Amsterdamse band The Ex (die met Jimmy toerden), geproduceerd door Terrie Ex en opgenomen in de polders van Wormerveer, klinkt de plaat bovendien ruiger dan ouder werk. Maar dat komt door het tijdelijk toegevoegde bandlid Han Bennink – het anarchistische impro-jazz fenomeen, dat er hier lustig en vrijer dan ooit op los trommelt. Ik baal dat ik Jimmy nog niet live heb meegemaakt (hij speelde onlangs op Crossing Borders festival), maar kan me er sinds Takkabel alles bij voorstellen. De openingstrack “Aykedashem Lebe” is meteen super en karakteristiek: die roffelende sound en die tokkelende gitaar en Jimmy’s overtuigende vocalen. Van Terrie Ex leerde ik dat alle nummers zijn gecomponeerd door de Ethiopische superster Tlahoun Genesse en in Jimmy’s uitvoering een complet nieuwe beleving krijgen. Leuk om te weten. Take This! http://www.subdist.com/terpAS10.htm
(update: volkskrant.nl/kunst/…/Jimmy_Mohammed_overleden )

mp3faizalifaiz

1 – Faiz Ali Faiz Ensemble vs. Duquende, Poveda & Chicuelo: Qawwali Flamenco

(2xCD+DVD, Accords Croises Records 2006)
Deze lieden zag ik onlangs wél live in Amsterdam, in het Muziektheater aan ‘t IJ. Werkelijk verbluffend. Toen ik de cd enkele maanden geleden kocht en vervolgens beluisterde, wist ik niet wat ik hoorde. Goed, het experiment is interessant: zigeuners trokken vanuit India/Pakistan naar Spanje en daarom moet er ergens een relatie bestaan tussen Flamenco en Qawwali. Dus duw de beste Flamencospelers en de beste Qawwalispelers in een studio, laat ze jammen en je krijgt vast iets leuks. Je-weet-wel, zo’n wereldmuziekding. Niks daarvan. Dit experiment levert een duizelingwekkende trip op, zó ongelooflijk organisch en intens, zó waanzinnig onbekend en toch vertrouwd. Wil je kippenvel, wil je tranen, wil je rillingen, wil je intens geraakt worden… dan moet je deze trip in huis halen. Toen ik mijn “Doaba Gypsies”-post over deze plaat publiceerde, schreef ik dat ik een visioen kreeg van een mogelijke “post-Europese cultuur”. Misschien als we onze Europese identiteitscrisis hebben overwonnen en de Islam zijn identiteitscrisis weet te overwinnen, gloort er iets moois. Maar goed: zelden mooiere stemmen gehoord die elkaar zo goed aanvullen; de muziek is minimaal maar van een ontwapenende schoonheid. Er is tijd voor Spaanse onderonsjes, voor Pakistaanse uitjes, maar ook voor uitdagende duels, die soms op heuse ‘battles’ lijken (ook live leek dat zo: je hoorde het volume soms toenemen als de qawwali’s de ‘gypsies’ probeerden te overtreffen en vice versa). Maar al met al is deze sound veel meer dan een experiment: het is helemaal af… echt, ik ben er helemaal kapot van. Daarom is het voor mij de plaat van 2006. http://www.flamencobiennale.nl/main.php?…&id=10 + http://www.accords-croises.com/en/cycles.asp?cycle=6



+ BONUS!!!!!!!

Siebe’s 2006 Selectie voor ArtBBQ: download hier:
d.turboupload.com/…/Siebes_2006_Selectie.mp3.html
1 Lennie Hibbert: Pure Soul (Alpha Boys’ School 1910-2006)
2 Medeski, Scofield, Martin & Wood: Legalize It (Out Louder)
3 Jazzonia: Little Boy Don’t Get Scared (Jazzonia – Little Boy Don’t Get Scared)
4 Mamelo Sound System: Liri Sista (Made in Brasil)
5 DJ Spooky: Trojan Mix (50.000 Volts of Trojan Records)
6 Sound Dimension: Rockfort Rock (Downbeat The Ruler)
7 The Congo’s: Fisherman (The Congo’s & Friends – Fisherman Style)
8 Big Youth: Feed A Nation (The Congo’s & Friends – Fisherman Style)
9 Medeski, Scofield, Martin & Wood: Willie Walter Rides Again (Out Louder)
10 Jazzonia: Swan Blues (Jazzonia – Little Boy Don’t Get Scared)
11 Maga Bo ft. Tamy: Cabeca Voar (Made in Brasil)
12 Mohammed ‘Jimmy’ Mohammed: Aykedashem Lebe (Takkabel)
13 Faiz Ali Faiz Ensemble vs. Duquende, Poveda & Chicuelo: Allah Hu (Qawwali Flamenco)

Siebe Thissen 07-12-06 posted by RvdE 08-12-06


Medeski, Scofield, Martin & Wood – Out Louder



Jojo Bennet – Musical Pressure


Various Artists: Jazzonia –  Little Boy Don’t Get Scared


J Spooky: 50.000 Volts of Trojan Records


Downbeat The Ruler – Killer Instrumentals from Studio One


Various Artists: Made in Brasil


he Congos & Friends:
Fisherman Style – Rhythm & Sound Edit


Mohammed Jimmy Mohammed: Takkabel


Faiz Ali Faiz Ensemble vs. Duquende, Poveda & Chicuelo: Qawwali Flamenco


Other Studio Playlists in 2006:



All contributions by this author: